Проект «Впорядкування та розвиток територій громад» ТОВ «ОУПЕН Нолідж»
Дата: 21.05.2019 23:40
Кількість переглядів: 545

Плата за землю є найперспективнішою статтею доходів бюджетів територіальних громад. Саме на збільшення плати за землю спрямована вся децентралізаційна політика держави: загальнонаціональна оцінка земель, інвентаризація, передача в комунальну власність земель державної та колективної власності.
Проте складний процес передачі земель у комунальну власність несе багато ризиків:
- затягування процесу на роки, його призупинення;
- першочергова передача «непотрібних» ділянок;
- недоотримання коштів бюджетами від плати за землю.
Крім того, разом із землею до територіальної громади передаються також і всі обов’язки орендодавця. Проте, більшість договорів оренди було укладено ще на початку 2000-х, тому орендна плата в них не тільки не актуальна і занижена, а й не відповідає теперішнім вимогам законодавства. Аналогічна ситуація і відносно земель, які знаходяться в постійному користуванні.
Використовуючи наші знання та досвід, територіальна громада впевнено і в строк:
1. Отримає в комунальну власність сільськогосподарські землі державної та колективної власності.
2. Правильно оформить всі необхідні документи , пов’язані з передачею земель, що дозволить впевнено проходити державні перевірки.
3. Перевірить та перегляне всі умови використання землі задля законного збільшення надходжень до бюджету від плати за землю.
З цією метою пропонуємо проведення першочергових заходів за наступними напрямками:
№ п/п
|
НАПРЯМОК
|
ВИД ПОСЛУГ
|
РЕЗУЛЬТАТ
|
1
|
Інвентаризація земель
(Maximum)
|
- аналіз наявних матеріалів щодо земель в межах відповідної ради, у тому числі тих, які мають перейти у власність територіальної громади із земель державної та колективної власності;
- опис земельних ділянок (XML-файл, витяг з 6-зем);
- визначення земель, які повинні перейти до територіальної громади із зазначенням поетапного та найбільш ефективнішого способу реалізації такої передачі;
- розроблення землевпорядної документації;
- розроблення рекомендацій щодо подальшого використання земельних ділянок з метою раціонального їх використання та збільшення доходу місцевого бюджету (по КОЖНОМУ об’єкту).
|
За наслідками проведеної роботи ОТГ/рада отримає:
- документ в письмовому та електронному вигляді (приклад у додатку №1), в якому міститимуться:
- останні актуальні дані державної статистичної звітності про кількісний та якісний стан КОЖНОЇ земельної ділянки та розподіл їх за угіддями;
- інформація про земельні ділянки, права на які оформлені/неоформлені, які використовуються нераціонально та/чи без документів;
- аналіз та рекомендації щодо подальших дій по оформленню земельних ділянок;
- рекомендації щодо подальшого використання земельних ділянок комунальної власності, у тому числі і задля збільшення доходу місцевого бюджету.
- доступ до створеної електронної карти територій ОТГ/ради у розрізі земельних ділянок з інформацією щодо них у вигляді спеціально розробленої програми Муніципальна ГІС (приклад у додатку № 2).
- землевпорядну документацію (технічна документація з інвентаризації земель ОТГ/ради) відповідно до постанови КМУ від 23.05.2012 № 513 «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації».
|
2
|
Земельний аудит
(Medium)
|
- аналіз наявних матеріалів по КОНКРЕТНІЙ ділянці;
- повний опис земельної ділянки (XML-файл, витяг з 6 ZEM);
- зазначення шляху переходу земельної ділянки до територіальної громади та порядок її оформлення;
- розроблення рекомендації щодо подальшого використання земельної ділянки з метою раціонального її використання та збільшення доходу місцевого бюджету.
|
За наслідками проведеної роботи ОТГ/рада отримає:
1. документ в письмовому та електронному вигляді (приклад у додатку №1), в якому міститимуться:
- останні актуальні дані державної статистичної звітності про якісний стан земельних ділянок та їх правовий режим в межах визначених замовником (в межах, за межами населених пунктів, в межах однієї або декількох сільських рад);
- інформація про земельні ділянки, права на які оформлені/неоформлені, які використовуються нераціонально та/чи без документів;
- аналіз та рекомендації щодо подальших дій по оформленню земельної ділянки;
- рекомендації щодо подальшого використання земельної ділянки комунальної власності, у тому числі і задля збільшення доходу місцевого бюджету;
- рекомендації щодо доцільності або недоцільності проведення інвентаризації земель, групи земель чи окремої земельної ділянки заключення щодо подальший дій по передачі цих об’єктів у комунальну власність та їх оформлення.
|
3
|
Попередній земельний аудит
(Minimum)
|
- аналіз та групування за наявними даними земель схожого використання (земельних масивів) та визначення можливих проблем їх використання;
- визначення земель, які повинні перейти у власність територіальної громади із зазначенням поетапного та найбільш ефективнішого способу реалізації передачі;
- розроблення рекомендацій щодо подальшого використання земельних ділянок, у тому числі і з метою збільшення доходу місцевого бюджету.
|
За наслідками проведеної роботи ОТГ/рада отримає документ в письмовому та електронному вигляді, в якому міститимуться:
- інформація щодо орієнтовних розмірів, цільового призначення та виду використання (у тому числі і перспективного) земельних масивів по групам за схожим використанням;
- рекомендації щодо доцільності/недоцільності проведення інвентаризації земель;
- інформація про орієнтовний розмір додаткових надходжень до місцевого бюджету за умови правильного оформлення, розпорядження та раціонального використання земель.
|
4
|
Загальний
|
- аналіз питань, що виникають стосовно надання, оформлення та використання земельних ділянок різного цільового призначення, а також підготовка відповідних висновків та рекомендацій;
- надання консультацій щодо вирішення проблемних питань, пов’язаних із використанням земель різного цільового призначення, у тому числі щодо внесення змін в чинні договори оренди, їх пролонгації та поновлення;
- юридичний супровід оформлення прав на земельні ділянки.
- супровід земельних спорів у суді;
- земельний аудит;
- оптимізація плати за землю;
- проведення кущових семінарів для різних груп учасників земельних відносин;
- коментарі та роз’яснення щодо нових законодавчих та інших нормативно-правових актів;
- відповіді на питання, пов’язані із наданням, оформленням та користуванням землею, будь-якої складності;
- Підготовка проектів договорів, інших документів щодо землі.
|
- досягнення конкретних цілей в залежності від поставлених задач.
|
Наші експерти:
Алла Кальніченко – керівник проекту «Впорядкування та розвиток територій громад», експерт із земельного права, автор численних публікацій, нормативно-правових актів у землевпорядній сфері. Працювала начальником юридичного управління Держкомзему, заступником головного редактора «Землевпорядний вісник».
Віктор Кобилянський – керуючий партнер ТОВ «ОУПЕН Нолідж», експерт із земельного права, кращий адвокат 2017 року у практиці аграрного та земельного права.
Антон Куценко – партнер ТОВ «ОУПЕН Нолідж», експерт із земельного права. Працював заступником директора ДП «Центр державного земельного кадастру», менеджером проекту «Створення Національної інфраструктури геопросторових даних в Україні».
Презентація частина 1 - тут!
Презентація частина 2 - тут!
« повернутися